Obwodnica Trójmiasta, kluczowa arteria komunikacyjna w północnej Polsce, napotyka na znaczne trudności. W wyniku trwającej modernizacji pojawiły się poważne problemy z płynnością ruchu. Kierowcy muszą przygotować się na długie zatory, sięgające nawet 10 kilometrów, które mogą towarzyszyć im aż do początku października.
Modernizacja Obwodnicy Trójmiasta w pełnym rozkwicie
Prace modernizacyjne koncentrują się obecnie na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w rejonie węzła Gdańsk Południe. W poniedziałek, zatory sięgały od węzła Matarnia aż po punkt, gdzie trasa S6 łączy się z trasą S7. Taka sytuacja powtarzała się już kolejnego dnia i jest spodziewana również w nadchodzących tygodniach. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Gdańsku zapewnia jednak, że celem prac jest znaczna poprawa przepustowości tego kluczowego odcinka.
Wyjątkowe wyzwania i częściowe rozwiązania
W maju 2023 roku rozpoczął się ambitny projekt przebudowy węzła Gdańsk Południe, który integruje trasę S7 z Obwodnicą Trójmiasta oraz z trasą S6 kierującą do autostrady A1. Tymczasowe utrudnienia, takie jak ograniczenia prędkości i zmiana organizacji ruchu, były nieuniknione, ale częściowe zakończenie tych prac przyniosło pewną ulgę kierowcom.
Aby dostosować nowy układ drogowy, niezbędna jest przebudowa istniejącego odcinka obwodnicy pomiędzy węzłami Gdańsk Południe a Gdańsk Kowale. Projekt zakłada poszerzenie jezdni o dodatkowy pas ruchu o długości 350 metrów. Prace te są realizowane „pod ruchem”, co oznacza, że odbywają się bez całkowitego zamykania drogi. W ciągu trzech tygodni planowane jest przekształcenie dotychczasowego przekroju na 2×3 pasy ruchu.
Planowane zmiany w organizacji ruchu
Proces modernizacji wymaga etapowych zmian w organizacji ruchu. Od 15 do 22 września kierowcy zmierzający w stronę Szczecina i Gdyni będą mieli do dyspozycji dwa pasy, podczas gdy w kierunku Łodzi/A1 dostępny będzie tylko jeden pas. W dniach 23-28 września ruch zostanie rozdzielony na dwa pasy w każdą stronę. Od 29 września do 6 października dostępny będzie jeden pas w kierunku Szczecina i Gdyni oraz dwa pasy w stronę Łodzi/A1.
Intensywne prace na innych odcinkach
Modernizacja Obwodnicy Trójmiasta to tylko część szerszego planu prac drogowych w okolicach Gdańska. Na trasie między Żukowem a węzłem Gdańsk Południe trwają intensywne roboty. Ponadto, na węźle Żukowo kontynuowane są prace związane z połączeniem dwóch odcinków Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Tymczasowa organizacja ruchu obowiązuje także w tym rejonie.
Inżynierowie kończą prace nad obiektami inżynierskimi i układaniem masy bitumicznej w obszarze węzła Lublewo Gdańskie. Wkrótce droga wojewódzka nr 221 zostanie otwarta w docelowym kształcie, zastępując tymczasowy bajpas. W rejonie estakady nad Radunią oraz Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino trwają prace bitumiczne i wykończeniowe.
W środowe popołudnie kierowcy musieli zmierzyć się z korkami sięgającymi 12 kilometrów na pasach prowadzących do autostrady A1 i Gdyni. Duże natężenie ruchu w połączeniu z intensywnymi pracami budowlanymi przyczynia się do takich utrudnień.