Trójmiasto na dnie rankingu miast przyjaznych kierowcom! Co poszło nie tak?

Analiza jakości życia kierowców w polskich miastach jest kwestią kluczową, biorąc pod uwagę rosnącą liczbę pojazdów na drogach. Najnowszy ranking miast przyjaznych kierowcom, oparty na danych użytkowników systemu Yanosik, Oponeo.pl oraz miejskich instytucji, dostarcza cennych informacji na temat tego, jak poszczególne aglomeracje radzą sobie z wyzwaniami związanymi z transportem drogowym. Tegoroczne wyniki wzbudziły niemało emocji, szczególnie w Trójmieście, gdzie Gdańsk i Gdynia zanotowały spadek w klasyfikacji.

Kategorie klasyfikacji miast

Aby zapewnić sprawiedliwe porównanie, miasta zostały podzielone na dwie kategorie w zależności od liczby mieszkańców. Miasta powyżej 300 tysięcy mieszkańców, takie jak Warszawa, Kraków i Gdańsk, rywalizują w jednej grupie, podczas gdy miasta mniejsze, w tym Katowice i Białystok, oceniane są oddzielnie. Taki podział umożliwia bardziej precyzyjną ocenę, dostosowaną do specyfiki każdej z grup.

Kryteria oceny

W celu wyłonienia najprzyjaźniejszego miasta dla kierowców, analizowane są różnorodne aspekty wpływające na codzienne użytkowanie samochodów. Wśród nich znajdują się prędkości jazdy w miastach, liczba kolizji drogowych, dostępność i koszt parkingów, infrastruktura ładowania dla samochodów elektrycznych oraz ceny paliwa. Dodatkowo brane są pod uwagę koszty związane z ubezpieczeniem i wymianą opon. Suma punktów zdobytych w tych kategoriach decyduje o ostatecznej pozycji miasta w rankingu.

Gdańsk: lider z problemami

Gdańsk, znany z dobrze rozwiniętej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, spadł na niższe miejsce w rankingu miast powyżej 300 tysięcy mieszkańców. Mimo że nadal przoduje w kategorii ładowania pojazdów elektrycznych, rosnące koszty ubezpieczeń oraz niekorzystne stawki za usługi wulkanizacyjne wpłynęły negatywnie na jego ocenę. Dodatkowym obciążeniem dla kierowców są wysokie opłaty parkingowe i ich obowiązywanie także w weekendy.

Gdynia: wyzwania i szanse

Z kolei Gdynia, pomimo spadku w rankingu miast poniżej 300 tysięcy mieszkańców, wyróżnia się niskimi cenami paliw. Jednakże problemy związane z wysokimi kosztami ubezpieczeń i wymiany opon oraz gęstością ruchu negatywnie wpływają na komfort jazdy. Duża liczba kolizji i niskie średnie prędkości poza centrum dodatkowo obniżają jej pozycję.

Zarówno Gdańsk jak i Gdynia stoją przed wyzwaniami, które wymagają szybkich działań. Poprawa infrastruktury, redukcja kosztów związanych z użytkowaniem samochodów oraz zwiększenie bezpieczeństwa drogowego to kluczowe obszary, które mogą przyczynić się do poprawy ich pozycji w przyszłych edycjach rankingu.