Wygląda na to, że Gdańsk i Praga zostaną połączone bezpośrednią linią kolejową już za 13 miesięcy. Martin Kupka, czeski minister transportu, za pośrednictwem mediów społecznościowych potwierdził, że trwają prace nad uruchomieniem stałego i regularnego połączenia pociągowego między tymi dwoma miastami. Trasa ma prowadzić przez Poznań i Wrocław.
Kupka ogłosił na swoim profilu w mediach społecznościowych, że kontrakt na obsługę tego połączenia został już podpisany na okres dziesięciu lat, z rocznym wyprzedzeniem. Zaznaczył również, że będzie to linia ekspresowa. Czeski minister transportu entuzjastycznie mówi o łatwości podróżowania pociągiem do Polski nad Morze Bałtyckie.
Ciekawostką jest, że to strona czeska informuje o tym projekcie, a nie polska. Wynika to z faktu, że przetarg na obsługę tej linii kolejowej został wygrany przez České Dráhy – czeski odpowiednik PKP.
Zakłada się, że nowe połączenie będzie atrakcyjne zarówno dla podróżnych z Polski, jak i z Czech. Planowany czas przejazdu pomiędzy Pragą a Gdynią wynosi 9 godzin. Po drodze pociąg ma zatrzymywać się w Pardubicach i Lichkovie na terenie Czech, a w Polsce – w Międzylesiu, Wrocławiu, Poznaniu, Bydgoszczy oraz Gdańsku.
Waże jest, że będzie to regularna linia kolejowa z czterema codziennymi kursami w każdą stronę. Czesi już zaplanowali, że pierwszy pociąg z Pragi będzie odjeżdżał o 6:56, a ostatni o 18:56. Każdy skład będzie składał się z czterech wagonów pasażerskich oraz jednego wagonu restauracyjnego.
Nieoficjalne informacje mówią o cenie biletu jednostronnego w 2. klasie na poziomie około 110 złotych (600 koron czeskich). Nawet jeśli cena wzrośnie o 20% w ciągu najbliższego roku, nadal będzie to atrakcyjna oferta.
Połączenie kolejowe między Pragą a Trójmiastem z pewnością przyciągnie zarówno Czechów, jak i Polaków. Coraz więcej mieszkańców Pragi decyduje się na wypoczynek nad polskim Bałtykiem, podczas gdy mieszkańcy Trójmiasta coraz częściej doceniają uroki czeskiej stolicy. Warto jednak pamiętać, że połączenie to umożliwi również rozwijanie relacji gospodarczych i akademickich między tymi dwoma regionami.