Gdańsk jest bliski dokończenia realizacji wielkiej inwestycji, jaką jest budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego należącego do Grupy Orlen. Wartość tego projektu wynosi około 500 milionów złotych i jego celem jest znaczące zwiększenie efektywności oraz bezpieczeństwa dostarczania biokomponentów niezbędnych do produkcji takich paliw jak biobenzyna czy biodiesel. Co więcej, terminal ma także służyć do transportu produktów, które są produkowane w rafinerii znajdującej się w Gdańsku. Szacuje się, że pierwsze statki będą mogły przybić do nowego nabrzeża już w 2025 roku.
Terminal, który powstaje w Gdańsku, zostanie wykorzystany do obsługi dwóch kluczowych procesów. Pierwszy z nich to przyjmowanie biokomponentów potrzebnych do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do gdańskiej rafinerii koleją. Drugi proces to załadunek na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo powstałej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy).
Morski Terminal Przeładunkowy będzie również używany do przeładunku paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil) o niskiej zawartości siarki, przeznaczonych do napędzania silników głównych i urządzeń pomocniczych statków. Również półprodukty rafineryjne będą mogły być tu przeładowywane. Dostęp do morza znacząco zwiększy naszą efektywność w zakupach i handlu – tłumaczy Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki Orlen.