Po udzieleniu pozwolenia przez odpowiednie organy, Polskie Koleje Państwowe mogą już korzystać z nowo wybudowanego obiektu na Wrzeszczu. Zakończono pomyślnie procedurę odbioru budynku i trwają ostatnie prace przygotowawcze: transfer sprzętu niezbędnego do obsługi pasażerów z tymczasowego dworca do nowo wybudowanego miejsca oraz organizowanie pracy w nowych warunkach. Przedstawiciele PKP nie są jeszcze w stanie podać konkretnych dat, ale zapewniają, że otwarcie modernistycznego dworca – mającego na dachu zielone przestrzenie i dostosowanego do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – nastąpi już w ciągu najbliższych dni.
Według danych zgromadzonych przez Urząd Transportu Kolejowego, Dworzec Gdańsk Wrzeszcz jest jednym z najczęściej odwiedzanych miejsc w całej Polsce. W 2022 roku odnotowano tam 10,78 mln pasażerów, co dało mu dziewiąte miejsce w rankingu najważniejszych dworców kolejowych w kraju i drugie miejsce w Gdańsku. Na liście tuż przed nim znajduje się Dworzec Gdańsk Główny, który uplasował się na ósmej pozycji, obsługując 11,39 mln pasażerów.
Modernizacja obiektu na Wrzeszczu rozpoczęła się w jesieni 2021 roku i miała zakończyć się pod koniec 2022 roku. Jednak prace przeciągnęły się o blisko rok. Wszystko wskazuje na to, że już za chwilę pasażerowie zaczną kupować bilety nie w specjalnym kontenerze na tymczasowym dworcu, ale w nowym miejscu.
Nowy budynek dworca we Wrzeszczu przyciąga uwagę swoją nowoczesną architekturą. W miejsce rozproszonych aneksów, różniących się kształtem i kolorem, powstała harmonijna całość. Elewację wykonano ze stali i szkła, co ma podkreślić industrialny charakter bryły budynku dworca. Najbardziej okazałą jego częścią jest wejście do strefy obsługi podróżnych, gdzie zaprojektowano duże przeszklenie oraz bezpośrednie wejście prowadzące do tunelu na perony.
We wnętrzu budynku znajduje się przestronny hol pełniący funkcję poczekalni z kasami biletowymi i dwoma punktami handlowymi. Podróżni będą mieli tu wygodne miejsca do siedzenia podczas oczekiwania na pociąg. Zainstalowano tam tablice z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przylotów i odlotów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej. Na perony można dostać się bez przechodzenia przez hol, specjalnym wejściem umiejscowionym mniej więcej w środku budynku. W pobliżu schodów prowadzących do tunelu na perony znajdują się toalety oraz trzy punkty handlowo-usługowe.
Dworzec będzie lepiej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej i zapewni większe bezpieczeństwo. Usunięto bariery architektoniczne i wprowadzono udogodnienia, takie jak: ścieżki z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, dotykowe tablice z planem dworca i jego otoczenia. Przy kasach biletowych zamontowano urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych. Są tu również toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
W bezpośrednim otoczeniu dworca ułożono nowe chodniki, a przy głównym wejściu do holu dworca zamontowano stojaki rowerowe.
Na dachu budynku posadzono roślinność na powierzchni blisko 400 mkw. Na połaci dachu umieszczono gotowe maty wegetacyjne składające się z mchów, rozchodników i ziół – roślin odpornych na niewielką ilość wody i ekstremalne temperatury. W czasach braku opadów roślinność będzie nawadniana za pomocą linii kroplujących umieszczonych w ziemi, zasilanych z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie zbierana jest deszczówka. Na dachu, oprócz zieleni, znajduje się 28 paneli fotowoltaicznych do generowania „zielonej energii”.
PKP nie planuje żadnej oficjalnej ceremonii związanej z otwarciem nowego obiektu. Wszystko wskazuje na to, że dworzec będzie udostępniony pasażerom „od ręki”, kiedy wszystkie prace zostaną zakończone.