Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM) prowadzi poszukiwania nowego przewoźnika, który przez następną dekadę będzie odpowiedzialny za zorganizowanie transportu na wybranych liniach autobusowych w Gdańsku i okolicznych gminach. Procedura przetargowa wynika z faktu, że zbliża się termin zakończenia obecnej umowy z firmą BP Tour.
Od początku 2026 roku, kiedy obowiązująca umowa z BP Tour wygaśnie, ZTM planuje wprowadzić do obsługi usług transportowych nowego operatora. Nowy kontrakt będzie obowiązywał przez 10 lat, aż do końca grudnia 2035 roku.
Przetarg został podzielony na dwie części: Gdańsk Północ i Gdańsk Południe. Pierwsza obejmuje obsługę linii numer 117, 122, 126, 143, 171, natomiast druga dotyczy pruszczańskich linii o numerach 107, 307, 607 oraz dodatkowo linii numer 132, 156, 174, 200, 205, 207, 232, 255, 256 i N5.
Jedna firma może zgarnąć oba pakiety przetargu. Jednak ZTM również dopuszcza możliwość składania ofert częściowych. To oznacza, że usługi transportowe mogą realizować różni przewoźnicy.
Zgodnie z warunkami przetargu, autobusy na wszystkich wyznaczonych liniach mają pokonać rocznie około 1,424 mln wozokilometrów. W przeliczeniu na cały okres trwania kontraktu daje to sumę 14,24 mln wozokilometrów. ZTM zaznacza jednak, że ma prawo do zwiększenia tej liczby o maksymalnie 2 miliony dla pakietu północnego i maksymalnie 3 miliony dla pakietu południowego w ciągu 10 lat.
W ramach pakietu Gdańsk Północ nowy przewoźnik będzie musiał zapewnić 15 autobusów – w tym 7 przegubowych i 8 standardowych, oraz jeden pojazd rezerwowy. Pakiet Gdańsk Południe wymaga dostarczenia 17 autobusów przegubowych, 8 standardowych i jednego pojazdu rezerwowego. Co więcej, minimum 7 przegubowców z pakietu południowego musi być autobusami bezemisyjnymi. Wszystkie pojazdy powinny być niskopodłogowe, klimatyzowane oraz wyposażone w system zliczania pasażerów.
Termin składania ofert w przetargu upływa 12 lipca, zatem oczekuje się, że nowy operator lub operatorzy zostaną wyłonieni w ciągu najbliższych kilku tygodni.